GMS314 Arıcılık ve Bal Üretimiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak SanatlarıÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS314
Ders İsmi: Arıcılık ve Bal Üretimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Elif Altın
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı arı ürünleri ve arı ürünleri teknolojisi, arı ürünlerinin
sınıflandırılması ve analiz metotları hakkında detaylı bilgiler vermek ve bal diğer arı ürünlerinin taklit ve tağşişinde yeni yaklaşımların kazandırılmasını sağlamak
Dersin İçeriği: Türkiye’de ve Dünya’da arıcılık teknolojisine genel bir bakış. Balın tanımı ve sınıflandırılması. Çeşitli balların fiziko-kimyasal, reolojik ve duyusal özellikleri. Bal üretimi. Ballarda meydana gelen bozulmalar ve analiz yöntemleri. Balda tağşiş ve taklidin tespit edilmesinde kullanılan yöntemler.Bal mumunun kimyasal yapısı ve üretimi. Polenin kimyasal yapısı, üretimi ve kullanım olanakları. Arı sütünün kimyasal yapısı,üretimi ve kullanım olanakları. Propolisin yapısı, üretimi ve kullanım yerleri. Polen, arı sütü ve Propolisin faydaları. Arı ürünlerinin sağlığa faydaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Balın fiziko-kimyasal ,reolojik ve duyusal özellikleri ve bu özelliklerin analizi öğrenir.
2) Learns the physico-chemical, rheological and sensory properties of honey and the analysis of these properties.
3) Polen üretimi ve sağlığa faydalarını öğrenir.
4) Propolis üretimi ve sağlığa faydalarını öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Terminoloji "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
2) Türkiye'de Arıcılık ve Bal Üretimi "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
3) Arıların Sınıflandırılması "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
4) Arı Üretimleri "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
5) Arıcılık Ürünleri "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
6) Bal Kavramı "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
7) Balın Sınıflandırılması "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
8) Balın Beslenme Açısından Önemi "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
9) Balın Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
10) Balın Kullanım Alanları "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
11) Balda Depolama Sırasında Oluşabilen Değişiklikler "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
12) Bal İşleme Aşamaları "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
13) Balda Yapılan Hileler "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
14) Bal Üretiminin Ekonomideki Yeri "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004. Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994. Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989. Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004.
Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994.
Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989.
Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."
Diğer Kaynaklar: "Doğaroğlu Muhsin, Modern Arıcılık Teknikleri, Doğa Arıcılık Tic., Tekirdağ, 2004.
Genç Ferat, Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No:166, Erzurum, 1994.
Öder Enver, Bal Arılarının Beslenmesi, Hasad Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul,1989.
Ötleş, S. Bal ve Bal Teknolojisi (Kimyası ve Analizleri) Ege Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 2. İzmir,1995."

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Gastronomi bilimi içerisinde yer alan kavramları, akımları ve bilgileri tanımlar.
2) Yiyecek ve içecekleri tarih, ekonomi, güzel sanatlar, turizm, işletme ve mühendislik bilimleri ile geçmiş, şimdiki zaman ve gelecek arasında ilişkilendirerek değerlendirir
3) Yiyecek ve içecek kültürünün sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları ile gelişimini inceler.
4) Temel beslenme ilkelerini alanında uygulayarak sağlıklı ve dengeli beslenme, besin öğeleri ve besin grupları, sağlıklı menü planlama, özel durumlara göre beslenme şekillerini tanımlar.
5) Gıdaların kimyasal yapılarını tanımlayarak gıda maddelerinde bulunabilecek kimyasal tehditleri belirler ve duruma uygun gıda muhafaza tekniklerini uygular.
6) Hijyen ve sanitasyon ile gıda güvenliği kavramlarını tanımlayarak temel gıda mikrobiyolojisi, gıda kaynaklı tehlikeler ve hastalıkları açıklar.
7) Mutfakta ve yiyecek içecek işletmelerinde ortaya çıkabilecek iş kazalarını ve meslek hastalıklarını tanımlar, riskli ve tehlikeli durumlar karşısında temel ilk yardım ilkelerini uygular.
8) Gastronomi turizminin dünyadaki ekonomik değerini, yönetimini ve pazarlamasını inceleyerek tanımlar ve bölgesel kalkınma için proje geliştirir.
9) Yiyecek içecek sektörünün güncel durumuna bağlı olarak restoran işletmeleri için marka oluşturma, menü planlama, finansal yönetim süreçlerini yönetir.
10) Ulusal ve uluslararası mutfak kültürlerinin kavramlarını, tekniklerini tanımlayarak uygular ve geliştirir.
11) Dünyadaki çeşitli kültürlere ait ekmekçilik ve pastacılık ürünlerini ilgili kültüre uygun bir şekilde hazırlar ve sunar.
12) Ulusal ve uluslararası gıda mevzuatlarını, yönetmeliklerini ve tebliğleri açıklayarak çalışma alanında uygular.
13) Üretim ve sunum arasındaki tüm süreçleri bilerek gıda üretim sistemlerini denetler, olası bir sorunu tanımlayıp çözer.
14) Çay ve kahvenin tarihsel süreci ve farklı bölgelerdeki çeşitlerini açıklayarak çeşitli demleme/yapım tekniklerini uygular.
15) Satın alma ve stok yönetimi temel kavramlarını açıklayarak temel satın alma süreçlerini, tedarikçi seçimlerini ve prosedürlerini, stok çeşitlerini, stok değerleme yöntemlerini çalışma alanında uygular.
16) Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihini, kültürünü ve üretim aşamalarını tanımlar.
17) Menü planlama ilkeleri doğrultusunda yiyecek-içecek maliyet analizi ve kontrolü, fiyatlandırması yaparak yeni menü geliştirir.
18) Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır.
19) Gastronomi alanında hâkim olan terminolojiyi kullanarak mesleği ile ilgili kaynakları okuyup anlar.
20) Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlar; ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanır, korur.
21) Gastronominin sürdürülebilmesi için bilimsel çalışmalar yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi bilimi içerisinde yer alan kavramları, akımları ve bilgileri tanımlar. 3
2) Yiyecek ve içecekleri tarih, ekonomi, güzel sanatlar, turizm, işletme ve mühendislik bilimleri ile geçmiş, şimdiki zaman ve gelecek arasında ilişkilendirerek değerlendirir 1
3) Yiyecek ve içecek kültürünün sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları ile gelişimini inceler. 1
4) Temel beslenme ilkelerini alanında uygulayarak sağlıklı ve dengeli beslenme, besin öğeleri ve besin grupları, sağlıklı menü planlama, özel durumlara göre beslenme şekillerini tanımlar. 3
5) Gıdaların kimyasal yapılarını tanımlayarak gıda maddelerinde bulunabilecek kimyasal tehditleri belirler ve duruma uygun gıda muhafaza tekniklerini uygular. 3
6) Hijyen ve sanitasyon ile gıda güvenliği kavramlarını tanımlayarak temel gıda mikrobiyolojisi, gıda kaynaklı tehlikeler ve hastalıkları açıklar. 3
7) Mutfakta ve yiyecek içecek işletmelerinde ortaya çıkabilecek iş kazalarını ve meslek hastalıklarını tanımlar, riskli ve tehlikeli durumlar karşısında temel ilk yardım ilkelerini uygular. 3
8) Gastronomi turizminin dünyadaki ekonomik değerini, yönetimini ve pazarlamasını inceleyerek tanımlar ve bölgesel kalkınma için proje geliştirir. 1
9) Yiyecek içecek sektörünün güncel durumuna bağlı olarak restoran işletmeleri için marka oluşturma, menü planlama, finansal yönetim süreçlerini yönetir. 1
10) Ulusal ve uluslararası mutfak kültürlerinin kavramlarını, tekniklerini tanımlayarak uygular ve geliştirir. 5
11) Dünyadaki çeşitli kültürlere ait ekmekçilik ve pastacılık ürünlerini ilgili kültüre uygun bir şekilde hazırlar ve sunar. 1
12) Ulusal ve uluslararası gıda mevzuatlarını, yönetmeliklerini ve tebliğleri açıklayarak çalışma alanında uygular. 1
13) Üretim ve sunum arasındaki tüm süreçleri bilerek gıda üretim sistemlerini denetler, olası bir sorunu tanımlayıp çözer. 3
14) Çay ve kahvenin tarihsel süreci ve farklı bölgelerdeki çeşitlerini açıklayarak çeşitli demleme/yapım tekniklerini uygular. 1
15) Satın alma ve stok yönetimi temel kavramlarını açıklayarak temel satın alma süreçlerini, tedarikçi seçimlerini ve prosedürlerini, stok çeşitlerini, stok değerleme yöntemlerini çalışma alanında uygular. 1
16) Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihini, kültürünü ve üretim aşamalarını tanımlar. 1
17) Menü planlama ilkeleri doğrultusunda yiyecek-içecek maliyet analizi ve kontrolü, fiyatlandırması yaparak yeni menü geliştirir. 3
18) Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. 5
19) Gastronomi alanında hâkim olan terminolojiyi kullanarak mesleği ile ilgili kaynakları okuyup anlar. 5
20) Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlar; ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanır, korur. 5
21) Gastronominin sürdürülebilmesi için bilimsel çalışmalar yapar. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 90 1 90
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 120